Ilmainen pelityökalu opettajille

Tiedän, että otamme riskin, kun avaamme omaan käyttöömme suunnitellun ja vielä kehitysvaiheessa olevan työkalun kaikkien hyödynnettäväksi ilmaiseksi. Mutta emme malta odottaa, sillä haluamme kuulla pedagogeilta palautetta jo nyt.

Lasten varhaiskasvatusohjelman sisältöä suunnitellessamme meille syntyi tarve kehittää itsellemme työkalu, jolla voisi helposti luoda innostavia, pedagogisia ja interaktiivisia tehtäviä. Builder-työkalu lähti kehittymään niin vauhdikkaasti oikeaan suuntaan, että päätimme avata sen myös vapaasti suomalaisten opettajien käytettäväksi digitaalisten oppisisältöjen luomiseen.

Päätöstä avata kehitystyökalu opettajille vauhditti myös se, että uusi kansallinen opetussuunnitelmamme ohjaa opettajia tutkimaan digitaalisia oppimisratkaisuja. Mielestäni opettajat ovat luonnollisesti itse parhaita miettimään, millaisia nämä digitaaliset ratkaisut olisivat. Opettajille ei kuitenkaan ole juurikaan ole  ollut tarjolla välineitä, joilla voi itse tutkia ja testailla pelillisyyttä tai interaktivisuutta.

Builderillä voi verraten helposti rakentaa tehtäviä, joita voisi kuvailla peleinä tai pähkinöinä. Sillä voi myös tehdä havainnollistavia esityksiä ja harjoitustehtäviä oppilaille sekä kertoa tarinoita. Esityksillä voi havainnollistaa opetettavaa asiaa tai saada oppilaat innostumaan tekemään toistoja.

Työkalun käyttö ei vaadi kurssia, mutta funlearning.com-sivulla on laatimamme lyhyt käyttöopastus. Emme halua rajata, millaisiin asioihin Builder parhaiten soveltuu, mutta joitakin opettajien tekemiä esimerkkejä olemme jo saaneet sivustolle malliksi siitä, mitä työkalulla voisi tehdä.

kuva Mathero -pelistä

Mielestäni kaikkein jännittävintä on kuitenkin se, että annamme suomalaisille opettajille työkalun, jolla voi koodaamatta luoda oppimispelejä. Oikeasti. Pelejä!

Kutsumme opettajat luomaan oppimispelejä – paras peli palkitaan Slushissa

Suomalaiset opiskelijat jalkautuvat yli 1500 kouluun nyt maanantaina. Olemme mukana tukemassa opiskelijoiden Tempaus 2016 -hanketta ja sen yhteydessä päätimme myös julkistaa kilpailun, joka alkaa nyt ja päättyy 30.11. Slushissa julkistettavan voittajan palkitsemiseen. Paras Builderillä tehty esitys, peli tai pähkinä palkitaan muun muassa avaruudessa käyneitä siemeniä sisältävällä tutkimuspaketilla ja avaruusaiheisella kirjasarjalla.

Vain mielikuvitus on kisassa rajana, sillä emme rajoita aihetta, esitystapaa tai luokkatasoa. Opittava asia voi liittyä myös vapaa-ajan harrastukseen tai muuhun opettajaa itseään inspiroivaan aiheeseen. Raati kiinnittää huomiota sellaisiin asioihin kuin yllätyksellisyys, innostavuus, oivaltavuus, yksinkertaisuus, pelillisyys, interaktiivisuus ja pedagoginen oivallus. Myös uudenlainen lähestymistapa aiheeseen tulee olemaan yksi pisteytettävistä ominaisuuksista.

Nuorena startup-yrityksenä meillä on vielä paljon työtä globaalilla kentällä. Yksi tavoitteistamme on olla mahdollistamassa aktiivista vuorovaikutusta ja yhteistyötä kansainvälisessä verkostossa, jossa opettajat jakavat parhaita käytäntöjään globaalisti. Näen huikeita mahdollisuuksia suomalaisille opettajille, joita arvostetaan myös maailmalla valtavasti.

Jotta asia ei jää epäselväksi, todettakoon vielä, että opettajien Builderillä laatimien sisältöjen oikeudet eivät siirry meille vaan säilyvät tekijällä. Käy siis katsomassa funlearning.com. Löydät sieltä myös lisätietoa kilpailusta.

Lienee selvää, että nyt jännittää. Mutta se tuntuu vain hyvältä!

By | 2017-05-23T12:57:29+00:00 November 8th, 2016|Comments Off on Ilmainen pelityökalu opettajille