top of page

Sodan arjen sankarit varhaiskasvatuksessa



Ukrainan opetus- ja tiedeministeriön varhaiskasvatuspäivä Kiovassa juhlisti arjen sankareita, jotka työskentelevät pienten lasten parissa ympäri maata. Tapahtuma kokosi opettajia, päätöksentekijöitä ja innovaatioiden kehittäjiä keskustelemaan varhaiskasvatuksen käytännön tarpeista ja ratkaisuista. Ministeriö järjesti tapahtuman yhteistyössä Osvitoria-järjestön, UNICEFin ja Mariupolin yliopiston kanssa. Foorumi tarjosi alustan keskustella siitä, miten varhaiskasvatusta voidaan kehittää erityisesti sodan aikana ja sen jälkeen. Tärkeimpiä tapahtuma-anteja olikin varmasti mahdollisuus jakaa kokemuksia ja keskustella kollegoiden kanssa.


Ecd Day 2024 -tapahtuma alkoi tervetuliaispuheella, jonka jälkeen palkittiin 50 ukrainalaista varhaiskasvatuksen opettajaa, palkinnot olivat osa Global Teacher Prize Ukraine 2024 -kokonaisuutta. Opettajat huomioitiin heidän sitoutumisestaan luoda turvallisia ja usein innovatiivisia oppimisympäristöjä lapsille. Palkitun opettajan Oksana Masovetsin interaktiivinen sessio ilahdutti tapahtuman lopussa.



Ukrainan opetus- ja tiedeministeriön apulaisministeri Jevhenija Smirnovan avajaispuheenvuoro käsitteli varhaiskasvatuksen kehittämistä ja valtakunnallista uudistustyötä. Hän kutsui opettajat osallistumaan aktiivisesti kansallisen strategian kehittämiseen. Ministeri Smirnovan puhetta seurasi paneelikeskustelu, johon kutsuttiin osallistujat yleisön joukosta, ja jossa käsiteltiin varhaiskasvatuksen haasteita ja ratkaisuja sodan aikana. Keskustelua johti Solomiya Boikovich.


Muita päivän kohokohtia olivat työpajat ja master class -sessiot, joissa pohdittiin digitaalisten ratkaisujen käyttöä muun muassa lasten tunnetaitojen ja digilukutaidon vahvistamisessa. Useat keskustelut viittasivat mielenterveyteen ja hyvinvointiin. Traumat, sodan vaikutukset lapsiin sekä tunteiden käsittely ja hallinta kriisitilanteissa nousivat keskusteluissa esiin. Erityistä huomiota kiinnitettiin varhaiskasvatuksen haasteisiin etulinjan läheisyydessä. Työpajoissa tutkittiin käytännönläheisiä inklusiivisia ratkaisuja ja tunnekasvatuksen mahdollisuuksia sekä digityökalujen käyttöä – tavoitteena edistää luovuutta, toivoa ja lasten resilienssiä.



Tapahtumassa esiteltiin myös Fun Academy on Wheels (FoW) -projekti, joka tarjoaa psykososiaalista tukea. Sanna Lukander kertoi mobiiliratkaisun mahdollisuuksista tukea sodan keskellä eläviä opettajia ja lapsia, tarjoten paitsi mahdollisuuksia oppimiseen, mutta erityisesti myös hetkiä leikin ja psykososiaalisen tuen parissa. Liikkuva yksikkö voi tarjota normaaleja lapsuuden kokemuksia, joita ei koskaan saisi riistää yhdeltäkään lapselta.



Kaiken kaikkiaan foorumi korosti ukrainalaisten opettajien sitkeyttä ja luovuutta sekä heidän sitoutumistaan varhaiskasvatuksen kehittämiseen. Vaikeista olosuhteista huolimatta lapset ansaitsevat mahdollisuuden kasvaa, kehittyä ja kukoistaa sekä fyysisissä että digitaalisissa ympäristöissä. Tätä nämä lukemattomat varhaiskasvatuksen arjen sankarit tekevät joka ikinen päivä olosuhteissa, jotka ovat monin tavoin äärimmäisen raskaat. He työskentelevät sen puolesta, mikä on puolustamisen arvoista – lasten ja heidän tulevaisuutensa.


Video: Hersonin kaupunki, valokuvat: Osvitoria




bottom of page